23 września 2019, lek. Michał Dąbrowski

Jak wzmocnić organizm – poznaj sprawdzone sposoby!

Odporność organizmu zależy od wielu czynników - mają w tym swój udział zarówno mechanizmy swoiste (nabyte), jak i nieswoiste (wrodzone). Co ważne, na dużą część z nich mamy wpływ, dzięki czemu skutecznie możemy pobudzać pracę układu immunologicznego - np. poprzez stymulację produkcji limfocytów T. 

Aronia jako sposób na przeziębienie

Limfocyty T – klucz do odporności

Wspomniane limfocyty T są komórkami, które uczestniczą zarówno w reakcji na patogeny wewnątrzkomórkowe, jak i zewnętrzne czynniki zagrażające organizmowi – to głównie na nich bazują mechanizmy humoralnej odpowiedzi odpornościowej. Ma to znaczenie m.in. w kontakcie z pasożytami, w różnego rodzaju alergiach czy też w chorobach skórnych. Co ważne, limfocyty T pomagają budować także odporność przeciwbakteryjną, przeciwzapalną oraz przeciwnowotworową. 

Biorąc więc pod uwagę istotność owych właściwości, nic dziwnego, że chcielibyśmy wspierać ich aktywność – pomaga w tym witamina C. Przyjmowanie kwasu askorbinowego oddziałuje m.in. na pracę grasicy, czyli gruczołu, w którym zachodzi proces dojrzewania omawianych limfocytów T. Niewątpliwie jest to zatem jeden z ważnych czynników wzmacniających organizm – w czym jeszcze może pomóc witamina C?

Antyoksydanty – ogromne wsparcie dla zdrowia

Jedną z ważnych cech witaminy C jest także jej działanie antyoksydacyjne – wpływa dzięki temu na walkę z wolnymi rodnikami, czyli produktami ubocznymi wielu przemian metabolicznych. Są to reaktywne formy tlenu, które znacznie zaburzają równowagę homeostatyczną organizmu. Co więcej, ich nadmiar może prowadzić do wystąpienia stresu oksydacyjnego, czyli stanu, w którym organizm nie nadąża już z detoksykacją. Skutkiem tego są poważne uszkodzenia komórkowe i znaczne zwiększenie ryzyka zachorowania np. na nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego, niepłodność, trudności w przebiegu cukrzycy, choroby neurodegeneracyjne etc. 

Niestety współczesny świat nie ułatwia nam ochrony przed owym stresem oksydacyjnym, ponieważ wywołuje go m.in. wszechobecna przetworzona żywność, zanieczyszczone powietrze (w tym również smog), stres psychiczny, zbyt krótki sen, przeciążenia fizyczne organizmu etc. Stąd też bardzo ważny jest zrównoważony styl życia, w tym dostarczanie sobie produktów będącymi właśnie antyoksydantami. Poza witaminą C – której dobrym źródłem jest np. aronia, rokitnik, czarna porzeczka, czerwona papryka, natka pietruszki, truskawki, brukselka etc. – należy spożywać także posiłki bogate w witaminy A i E

  • Źródła witaminy A – retinoidy znajdziemy w produktach odzwierzęcych, np. w maśle, mleku, wątróbce, żółtkach jaj. Betakaroten występuje zaś w roślinach – polecane są zwłaszcza owoce i warzywa, które mają czerwoną, pomarańczową, żółtą i ciemnozieloną barwę (marchew, bataty, dynia, papryka, botwinka, natka pietruszki, wiśnie, brzoskwinie, suszone morele etc.).
  • Źródła witaminy E – są to przede wszystkim produkty roślinne – oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, rzepakowy, orzechy (szczególnie pistacje), pestki słonecznika i dyni, oliwki, awokado, sezam, kiełki etc.

Pszczela protekcja dla organizmu

Innym dobrym przeciwutleniaczem jest propolis, który nazywamy także ,,kitem pszczelim”. W jego składzie znajdziemy m.in. będące silnymi antyoksydantami flawonoidy, wymienione wyżej witaminy, liczne mikroelementy (m.in. cynk, potas, magnez, wapń) oraz kilkaset równie aktywnych biologicznie substancji. Wśród nich znajdują się m.in. hydroksykwasy, które działają przeciwbakteryjnie. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w okresie epidemicznym, ponieważ dzięki temu możliwe jest wzmocnienie układu immunologicznego – mowa chociażby o kwasie salicylowym (jego pochodne stanowią jeden z głównych elementów aspiryny).

Biorąc pod uwagę produkty pszczele, w swojej domowej spiżarni – ale też apteczce – niewątpliwie powinniśmy mieć także miód. Cechuje się działaniem immunostymulującym, przeciwwirusowym, przeciwbakteryjnym (za co odpowiadają głównie fitoncydy i liczne enzymy), ale też regenerującym, nawilżającym oraz łagodzącym. Co ważne, różne rodzaje miodu wykazują swoje indywidualne właściwości. Zależy to m.in. od rośliny, z której dany miód powstał – miód spadziowy, lipowy czy też malinowy korzystnie działają na drogi oddechowe. Jeśli zaś wybierzemy miód gryczany, dostaniemy wsparcie w profilaktyce, jak i leczeniu niedokrwistości z powodu niedoboru żelaza. 

Co jeszcze warto wprowadzić do swojej diety, aby skutecznie wesprzeć optymalne funkcjonowanie organizmu?

  • Aronia – to roślina działająca przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, przeciwnowotworowo i antybakteryjnie. Ma również właściwości antyoksydacyjne i immunostymulacyjne (zawiera w sobie m.in. polifenole i liczne witaminy).
  • Bez czarny – jest źródłem flawonoidów, steroli, olejków eterycznych, kwasów organicznych, antocyjanów etc. Wykazuje dzięki temu silne działanie prozdrowotne nie tylko w zakresie pracy układu odpornościowego, lecz pomaga też np. w regulacji poziomu cukru i lipidów we krwi.
  • Imbir – wspiera leczenie infekcji dróg oddechowych, ale również problemów z niestrawnością, reumatoidalnym zapaleniem stawów oraz innych chorób autoimmunologicznych. Duży wpływ mają na to gingerole, które znajdują się w składzie imbiru – cechują się silnym działaniem przeciwzapalnym.
  • Produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 – głównie to ryby oraz produkty roślinne (olej rzepakowy, siemię lniane, olej lniany, orzechy). Żywność tego typu oddziałuje korzystnie na zdrowie skóry, włosów i paznokci. Co więcej, cechuje się również działaniem przeciwmiażdżycowym i przeciwzakrzepowym, co stanowi ważny element prewencji chorób układu sercowego. 
  • Cytryna – to owoc, który dostarcza licznych olejków eterycznych (m.in. limonenu, który hamuje procesy zapalne), flawonoidów, a także witamin. Pomaga dzięki temu w pracy układu krążenia, ma działanie przeciwzapalne (wspierają to m.in. zawarte w cytrynie apigenina oraz kwercetyna), zmniejsza też ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz nowotwory. 

Wszystkie z wymienionych tu produktów stanowią w pełni naturalną bazę, na której możemy budować zdrowsze funkcjonowanie naszego organizmu. Co ważne, biorąc pod uwagę troskę o styl życia, odpowiednią dietę i aktywność fizyczną, nie można oddzielać ich również od zdrowego, zrównoważonego życia psychicznego. Konieczne jest holistyczne podejście do zdrowia – wzmacniajmy się na wszystkich frontach!


  • Dutkowska, A., Rachoń, D., Rola kwasów tłuszczowych n-3 oraz n-6 w prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego, Choroby Serca i Naczyń 2015, 12 (3), 154–159 [dostęp: 19.07.2019] https://journals.viamedica.pl/choroby_serca_i_naczyn/article/view/42657/30218
  • Dymarska, E., Grochowalska, A., Krauss, H., Chęcińska-Maciejewska, A. (2016), Naturalne modyfikatory odpowiedzi immunologicznej, Problemy Higieny i Epidemiologii  [dostęp: 31.07.2019] www.phie.pl/pdf/phe-2016/phe-2016-4-297.pdf
  • Krzysik, M., Biernat, J., Grajeta, H., Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, Advances in Clinical and Experimental Medicine, 2007, vol. 16, nr 1, s. 123–133 [dostęp: 02.05.2019] http://bit.ly/ImmunomodulacjaWitaminyPierwiastki
  • Zielińska-Pisklak, M., Szeleszczuk, Ł., Kuras, M., Rola witaminy C i cynku we wspomaganiu układu odpornościowego, ,,lekwpolsce.pl”, 28.11.2013 [dostęp: 07.08.2019]
  • Pod red. Tichonow A. I., Miód naturalny w medycynie i farmacji (Pochodzenie, właściwości, zastosowanie, preparaty lecznicze), Monografia pod redakcją akademika Ukraińskiej Akademii Nauk A. I. Tichonowa, Redaktor wydania polskiego: Prof. dr hab. n. farm. Bogdan Kędzia, 2017 [dostęp: 07.08.2019] bit.ly/MiodMonografia 
  • Zielińska-Pisklak, M., Szeleszczuk, Ł.,Bez czarny (Sambucus nigra) domowy sposób nie tylko na grypę i przeziębienie, ,,lekwpolsce.pl”, 21.05.2013 [dostęp: 07.08.2019] http://bit.ly/BezCzarny
  • Niedźwiedzka-Rystwej, P., Tokarz-Deptuła, B., Deptuła, W. Charakterystyka subpopulacji limfocytów T*, Postȩpy higieny i medycyny doświadczalnej (online), 2013; 67: 371-379 [dostęp: 07.08.2019] http://bit.ly/subpopulacjaLimfocytówT
  • Jarosz, M. [red. nauk.], Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, 2012 [dostęp: 01.08.2019] http://www.izz.waw.pl/attachments/article/33/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdf
  • Szeleszczuk, Ł., Zielińska-Pisklak, M., Goś, Piotr. Propolis – panaceum prosto z ula. Lek w Polsce. vol 23 nr 6-7’13 (266/267) [dostęp: 07.08.2019] https://www.researchgate.net/publication/288115230_Propolis_-_panaceum_prosto_z_ula

Powstrzymaj zagrożenie już przy pierwszych objawach

Tantum Natura możesz kupić nie tylko w swoich lokalnych aptekach, ale także tych internetowych.

Sprawdź, gdzie możesz kupić Tantum Natura:

Kup online